(38) טיפים לעשיית עסקים בברזיל או עם ברזילאיים
טיפים לעשיית עסקים בברזיל או עם ברזילאיים
פגישת עסקים מוצלחת בעולם העסקים הבינלאומי מתחילה תמיד שלב אחד קודם בהכנה לקראת הפגישה. אלו הלוקחים את עסקיהם בחוץ לארץ ברצינות מבינים במהרה כי בעולם הגדול יש לדעת מהם כללי ההתנהגות הראויים ומהם הקודים התרבותיים שיש לעקוב אחריהם בקונטקסט העסקי. אלה כוללים את קוד הלבוש, אופי ההתקשורת המקובל במדינה (למשל רשמי או לא רשמי), כללים לניהול שיחת חולין ועוד. במאמר זה נציג מספר טיפים חשובים לאנשי עסקים ישראליים המגיעים לעשות עסקים באימפריית הכדורגל.
ברזיל מתמודדת עם לא מעט בעיות בתחום הכלכלי אבל עדיין נחשבת למדינה עשירה הנהנית ממשאבים טבעיים, סקטור חקלאי מפותח ותעשייה מתקדמת. ברזיל היא מדינה חברתית וקיום יחסים חברתיים הינו מפתח להצלחה עסקית במדינה לטווח הרחוק. חשוב מאד להכיר את כללי הדיבור וההתנהגות כדי לעשות רושם חיובי ולהימנע מלעשות דברים מביכים בפגישה. כך לדוגמא מחוות אוקיי ביד נחשבת לגסת רוח בעיני הברזילאים (אוקיי מעוגל, כמו בצלילה). כמו כן לא מקובל להעביר ביקורת על אדם בזמן פגישה הנחשבת הלבנה בפני רבים.
בפגישת עסקים עם ברזילאיים מומלץ לקבוע את הפגישה שבועיים שלושה מראש. לפני מועד הפגישה וודאו בכתב כי היא מתקיימת–לא אחת קורה כי פגישות מתבטלות ברגע האחרון. בקביעת פגישה עם אנשי עסקים ברזיאליים חשוב מאד לתאם ציפיות עם הצד השני. במקרים רבים אנשי עסקים ישראליים יגיעו עם חוזה מוכן לחתימה בעוד שהברזילאיים כלל לא ציפו לכך. כדי להימנע ממבוכה הבהירו מראש מהי מטרת הפגישה והתכוננו בהתאם.
פגישות עסקיות רבות בברזיל נערכות במסעדות, והזמנה למסעדה היא תחליף מקובל להענקת מתנות עסקיות . התקשורת בברזיל היא לרוב בלתי רשמית. ברזילאיים אוהבים מאד לשוחח ולהביע את דעתם, והתפרצות בזמן שיחה לא בהכרח נחשבת למחווה גסת רוח ואין להגיב על כך בפליאה. קיימים בברזיל כללי שיחה מקובלים המתייחסים גם לגבי קטיעת אדם במהלך דיבור וחשוב מאד להכירם כדי להשתלב בשיחות כראוי.
כאשר נפגשים בברזיל נהוג ללחוץ ידיים תוך שמירה על קשר עין. במקרה של נשות עסקים, כאשר אישה מבקשת ללחוץ יד לגבר, עליה להושיט את היד ראשונה. במקרה של שתי נשים בפגישת עסקים נהוג להחליף נשיקות על הלחיים. במקרה של נשות עסקים חשוב להתלבש באופן מכובד וצנוע. מבחינת חליפות עסקים לגברים, חליפה בעלת שני חלקים נחשבת למעמד פקידותי, וחליפת שלושה חלקים משוייכת למעמד מנהלים. בכל מקרה הימנעו מלשלב את צבעי הדגל הברזילאי בבגדים.
לברזילאיים חשוב מאד לדעת עם מי בדיוק הם עושים עסקים, לכן דאגו להציג את עצמכם ואת השירות/ המוצר שלכם כראוי ועשו זאת בפגישה אישית. פגישות עסקיות פנים אל פנים הן הדרך לליבם של אנשי עסקים ברזילאיים ונחשבת לאפקטיבית הרבה יותר מתקשורת כתובה. במקרה של התנהלות עסקית בברזיל, הרושם האישי שאתם תעשו בפגישה נושא משקל רב יותר מאשר השם של החברה או המותג שהינכם מייצגים. עם זאת, יש לציין שאם אנשי עסקים ברזילאיים יהיו מעוניינים לבסוף לבוא איתכם בעסקים הם ידאגו להכין חוזה כתוב באופן מפורט וארוך טווח.
הבנת הפערים הבין-תרבותיים הינה עניין קריטי בעשיית עסקים בזירה הבינלאומית וברזיל הינה מקרה קלאסי לכך. בעשיית עסקים בברזיל יצירת קשרים חברתיים ארוכי טווח היא המפתח להצלחה. לכן אם הינכם רציניים לגבי הצלחת עסקיכם בברזיל כדאי להתעמק בלמידת הניואנסים של התרבות ולהתעמק במנהגי המקום.
מתוך הכרה באופיו המתפתח של עולם העסקים העולמי, אנו ב- Add-Vantage מעבירים סדנאות הנוגעות בהבדלים בין תרבותיים (סדנת תקשורת בינתרבותית) ובהן סדנא מעשירה להכרת העולם העסקי בברזיל ודרכי התנהלותו. (הבדלי תרבויות ברזיל)
מירון אברמסון הינו מנכ”ל חברת Add-Vantage. החברה עוסקת בליווי של אנשים ועסקים באינטראקציות עם חו”ל, ומציעה סדנאות קבוצתיות, ייעוץ אישי, ושירותים משלימים בתחום של אנגלית עסקית ותקשורת עסקית גלובלית.