(39) התנהלות עסקית בארצות הברית

התנהלות עסקית בארצות הברית

בימינו אנשי עסקים סובבים מסביב לעולם במסגרת מסע עסקים. רבים כבר אינם מתספקים בשווקים המקומיים ואכן השוק הבינלאומי מעולם לא היה כה פתוח ומזמין. חשוב להבין עם זאת, כשאנו עולים על מטוס ומגיעים בקלות ליבשת אחרת אנו מצמצמים את המרחק הפיזי בינינו לצד השני אך לא את המרחק התרבותי.  לעיתים קרובות אנשי עסקים מגלים להפתעתם כי הצורך לגשר בין תרבויות היא משימה הרבה פחות קלה מאשר להגיע ליעד.

ישראלים רבים אינם מודעים לחשיבות של הבדלי תרבויות בהתנהלות עסקית בינלאומית, במיוחד כשהדבר נוגע לעסקים בארצות הברית. אמריקנים נחשבים בעינינו כדומים לישראלים ברוחם. ואמנם ההבדלים בין האמריקנים לישראלים פחות בולטים לעין בהשוואה   לסינים או לגרמנים למשל. אולי דווקא התפיסה החברית הזאת של האמריקנים היא מה שתופסת ישראלים לא מוכנים ואולי אף שאננים לפני פגישות עסקיות בצפון אמריקה.

להלן נסקור מספר נקודות חשובות בעשיית עסקים בארה”ב.

ראשית – הגיעו בזמן לפגישה.   אולי בישראל איחור יכול להתקבל בסלחנות אך האמריקנים מייחסים חשיבות רבה לעמידה בזמנים. התייחסו בכבוד לתאריכים ולשעות מכיוון שאלה נלקחים ברצינות .

הגיעו  לפגישה לבושים לפי קודי לבוש עסקיים: אנשי עסקים אמריקניים במקרים רבים לובשים חליפות (גברים ונשים) גם בימים חמים ביותר.   עם זאת, קודי הלבוש לפגישות עסקיות משתנים בין  אזור גיאוגרפי אחד לשני, משתנים בהתאם ליום בשבוע וכו’. כדאי לברר אותם מראש בכדי להגיע בהופעה מכובדת.

פגישה עסקית בארצות הברית מתחילה לרוב בלחיצת יד קצרה ולא בחיבוק או בנשיקות כפי שנהוג בתרבויות אחרות בעולם.

פנייה לאדם בשמו הפרטי היא מחווה חשובה בעולם העסקים האמריקני. רוב אנשי העסקים האמריקנים יציגו עצמם בשמם הפרטי וכך יש לפנות אליהם מאותו רגע ואילך. עם זאת, אם לא התרחשה הצגה כזאת פנו בתחילה בנימוס במר או גברת ושם המשפחה .

 

הבדלי שפה- אנגלית זה לא רק תחביר.

הסופר הבריטי אוסקר ווילד אמר פעם על האמריקנים- יש לנו הכל במשותף פרט לשפה. הייתה באמירה זאת כדי לתאר את העובדה כי שפה אינה רק אוסף של מילים ותחביר. שפה משקפת תרבות, תרבות שהינה חשובה מאד עבור האמריקנים.

בתור ישראלים שאינם דוברים אנגלית כשפת אם, כדאי לעבוד כל הזמן על המיומנות שלכם באנגלית  ולדאוג כי קל לכם להתבטא באנגלית ושהינכם מסוגלים להעביר מסר ברור ובביטחון. התקשורת היא כלי קריטי בהתנהלות עסקית.

צריך לדעת לדבר “אמריקאית” מעבר לשימוש נכון בתחביר ובאוצר המילים באנגלית. כאשר נוסעים לארצות הברית לרגל עסקים חשוב לדעת כיצד  לנהל סמול טוק עם האמריקנים  בקונטקסט התרבותי שלהם ולדעת למשל על מה כן לדבר ועל מה לא. בסמול טוק בארה”ב נהוג שלא לדבר על פוליטיקה, דת, או גובה המשכורת. נושאים שאולי קרובים לליבם של ישראלים רבים. במילים אחרות, לא תשאל אמריקאי למי יצביע בבחירות הקרובות או איזו משכורת מקבל מנהל בכיר באירגונו.

חשוב מאד אם כן לעבוד על הכישורים באנגלית לא רק מבחינת השליטה הטכנית בשפה אלא מבחינת הקונטקסט התרבותי המתאים לעולם העסקים המערבי. המודעות להבדלים קטנים יכולה לעשות את כל ההבדל בדרך לפגישה עסקית מוצלחת.   

פרט לפגישות של אחד על אחד, כחלק ממסע עסקים בארה”ב תידרשו לא פעם להעביר תכנים באנגלית בצורה ברורה ומשכנעת.   כדי למקסם את הכנתכם למסע עסקים בארצות הברית , כדאי ללמוד מצד מדריכים מרקע עסקי  את המיומנויות הדרושות להעברת מצגת אפקטיבית באנגלית, גם במעמד של בכירים ומנהלים.

 

חברת Add-Vantage מסייעת בלימוד הניואנסים וקודי ההתנהגות בזירה העסקית הבינלאומית על-ידי קורסים באנגלית עסקית, מגוון סדנאות, והכנה ואימון לפרזנטציות אפקטיביות.

 

מירון אברמסון הינו מנכ”ל חברת Add-Vantage.  החברה עוסקת בליווי של אנשים ועסקים באינטראקציות עם חו”ל, ומציעה סדנאות קבוצתיות, ייעוץ אישי, ושירותים משלימים בתחום של אנגלית עסקית ותקשורת עסקית גלובלית.